1200 quilos de solidaritat pel Sàhara
Els municipis de Vilassar de Dalt, Llavaneres, Sant Vicenç de Moltalt, Caldes d'Estrac, Arenys de Munt, Arenys de Mar i Canet han recollit més mil dos-cents quilos de material d'higiene personal per enviar als camps de refugiats saharauís de Tindouf. Les escoles d'aquests municipis han participat molt activament a la recollida i els nois i nois dels centres han donat centenars de pastilles de sabó. Aquesta acció de solidaritat s'ha promogut coordinadament amb la VIIa Caravana pel Sàhara que promou l'Associació Catalana d'Amics amb el Poble Saharauí (ACAPS). Ahir al migdia, a la plaça de la Vila de Caldes, es va fer un acte simbòlic de comiat de la Caravana. Aquest material s'integrarà a la Caravana que sortirà del port de Barcelona cap al Sàhara el proper 16 de desembre. 03/12/2000

A la fotografia s'observa tot el material recollit a Arenys de Mar i Arenys de Munt

Arxiu de noticies

Contacto con el Sáhara
Cruz Barba
 
    El Sáhara puede ser terriblemente duro, pedregoso, árido. El aire levanta un polvo con lo cual lo ves todo como por un filtro, poco nítido, nebuloso. Ves las siluetas de esas mujeres tan fuertes, a la vez tan frágiles, tan llenas de color, tapadas con sus mehlfas, ligeras, coloristas que según el momento las utilizan para taparse su precioso pelo, su cara y hasta sus hermosos ojazos. Ellas desempeñan un papel fundamental en este campo duro y desértico. Se esconden en sus pequeñas cocinas hechas y fabricadas de adobe y de allí sale con un exquisito cuscús, un tajim o una deliciosa ensalada. Te miran y, siempre con su voz dulce y gutural, te dan la bienvenida y te invitan a pertenecer a su familia.
 
    Su organización es tan buena que no puedes imaginar que con tan pocos recursos sean capaces de tanto: tener todos sus niños escolarizados y posteriormentes formados en paises amigos (Cuba, Argelia...). Pero sí, es posible. También que puedan fabricar en pleno desierto medicamentos con la ayuda de Medicus Mundi. Pero sí, lo hacen. Y pese a esa nota de precariedad, de espera, siguen viviendo, luchando, esperando que el referéndum llegue, que puedan volver a ocupar su tierra. Y si esto no sucediera, están dispuestos a todo. Tienen esa determinación en su mirada, en su rostro. Es un pueblo que sufre pero que no se humilla. Se sienten orgullosos de lo que han conseguido. Saben que se han de formar, que han de ser un pueblo preparado; y esos se nota en esos niños atentos y disciplinados en la escuela. Pero divertidos, alegres, vitales cuando corren descalzos entre las piedras, la arena, y juegan con su cuerpo y con otros niños ya que el juguete esta ausente, no existe, pero sí sus ganas de vivir, su curiosidad, su cariño. Se te acercan en tropel con una pregunta en los labios: "¿Y tú de donde eres?". Y te explican donde han estado.
 
    Pienso que es un priviliegio poder visitar esos campos de refugiados, sus gentes, pisar su desierto y apreder esa lección maravillosa de cooperación, de austeridad, de lucha por algo en lo que creen. Siempre tienes la sensación que recibes mucho más de lo que entregas.

Des d'una duna del desert
Enric Pera
      Quan vaig començar a respirar les virtuts d'aquell entorn, ja gairebé era l'hora de marxar. Descriure el moment més representatiu de la meva estada se'm fa difícil ja que tot moment és record. Si creiem en que l'entorn fa la persona, imagineu-vos un lloc on al matí, envoltat de silenci, t'acariciï la humitat que arriba de l'Atlàntic, i que discretament mulli la mateixa terra vermella que amb tendresa acaricia els teus peus nus. Els gustos del te, les olors dels menjars, la mescla de colors....Tirabuixons de sorra que es tallen en passar un grup de saharauís, tot adornant el seu caminar cap caigut, amb la cua del turbant espetegant enèrgicament.
 
    Sobre la plana més alta, a les vores del poble, contemplant fins a 40km a l'horitzó, m'envaeix una sensació d'espiral, trobant coneguts pel camí. I assegut sobre aquesta duna, el miratge brillant sota els meus peus, sentint la calor del sol, tastant la fredor i la lentitud dels seus passos per sobre de catifes de sílex i deixant com a testimoni de la seva cursa, la rosa del desert.

altres records i imatges

 

 


Amb la col.laboració de